Cu Chi-tunnels

16 september 2012 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Hallo,

Vanmorgen zaten we om kwart over 7 al aan het ontbijt, en dat op zondagochtend! We werden vroeg opgehaald om naar de Cu Chi-tunnels te gaan.
Omdat het laagseizoen is hadden we een privé chauffeur en een privé gids. Na een klein uurtje rijden waarin we allerlei informatie kregen over Vietnam en ook al onze vragen mochten stellen kwamen we bij de tunnels.

De tunnels werden gebruikt door de Vietcon om zich te verstoppen in strijd tegen de Amerikanen. Vandaag hebben we geleerd dat de Vietcon mensen waren uit he zuiden die politieke voorkeur hadden voor het Noordse regime en een communistische regering wilden.

De tunnels waren indrukwekkend, vooral de zelfgemaakte vallen. Hieruit bleek dat ze toch niet zo onschuldig waren als het museum gisteren deed geloven.
De tunnels zelf waren erg krap! De normale ingang was al te klein voor Han om in te gaan. Gelukkig was er een nieuwe ingang gemaakt voor de toeristen.
Het stelsel was in totaal 240 km met 3 verdiepingen met kamers, keukens, putten en zelfs ziekenzalen,gelukkig hoefden wij maar 40 meter door de kleine gangen te kruipen.

Op de terugweg gaf de gids nog allerlei extra informatie. Hij vertelde dat de zwaarste tijd voor mensen uit het leger van het zuiden eigenlijk pas na de oorlog begon. Zij werden naar 'omscholingskampen' gestuurd wat eigenlijk gewoon concentratiekampen waren. Veel daarvan zijn nooit meer terug gekomen. Dit erkent de regering nog steeds niet. Er is dan wel vrijheid van pers maar die mag alleen zeggen wat de regering wil...
Er mag elke 5 jaar gestemd worden maar er is maar 1 partij.

De gids gaf ons ook allerlei andere informatie die niks met deze excursie te maken had. Hj vertelden bijvoorbeeld dat er hier per jaar 12000 doden in het verkeer vallen! Toch niet zo veilig als wij dachten dus!

Rond de middag waren we weer terug in het hotel, dus vanmiddag zijn we de stad weer ingegaan. We zijn in het indrukwekkende postkantoor geweest en hebben nu ook de Notre Dame van binnen gezien. Helaas was het weer regenachtig dus zijn we maar naar de overdekte markt gegaan waar ze echt alles verkopen.

Toen waren we natuurlijk helemaal uitgeput en zijn we maar weer naar de spa geweest. We krijgen straks echt ontwenningsverschijnselen!:)

Daarna lekker gegeten in een gezellige bar en nu zijn we weer in het hotel. Morgen gaat namelijk om 6 uur de wekker al. Zware vakantie dit.... ;)

Groetjes Han en Laura

1. Han en Laura:
    16 september 2012
    Zo beleef je nog eens wat. Een prive gids-chauffeur. Dat voegt toch we wat toe he.
    We kijken met plezier naar jullie volgende verhaal uit.
  2. Sytse en Sharon:
    17 september 2012
    40 meter door tunnels gekropen....tjee benauwend zeg....wat een avonturisten zijn jullie! Klinkt goed bruidspaar!