Mekong Delta

17 september 2012 - Can Tho, Vietnam

Hi,

Vanmorgen werden vroeg uit ons hotel opgehaald om met 4 andere mensen naar de Mekong Delta te gaan. Het was een uur of 3 rijden en na aankomst werden we op een motorbootje geladen met heerlijk ligstoelen. Onze gids praatte honderd uit over van alles en nog wat, dus we hebben weer allemaal extra informatie over Vietnam. We hadden bijvoorbeeld zelf al sterk het vermoeden dat mensen hier bang zijn om bruin te worden maar nu weten we het zeker. Bruin is een teken dat je buiten werkt en dus dat je arm bent. Hoe warm het ook is mensen dragen huidskleur (geel dus in hun geval) sokken in hun slippers,lange broeken, truien, mondkapjes, hoofddeksels, zonnebrillen en soms zelfs handschoenen. We wilden van de week zonnebrand kopen maar konden alleen maar factor 50 tot 80 vinden met whitening erin. Gekke mensen!

Na een stukje varen over de rivier stopten we bij een werkplaats waar allerlei Vietnamese snoepjes, drank en andere specialiteiten werden gemaakt. We mochten alles proeven, sommige waren heel lekker andere heel vies! Daarna vaarden we een stukje door en stapten we over in kleine roeibootjes zodat we een smaller deel van de rivier in konden. Langs de kanten stonden allerlei fruitbomen en op kade liepen allemaal grappige kleine beestjes. Moddervisjes bleken het te zijn, een soort salamander van voor en vis van achter die onhandig vooruit springen.

Toen we weer stopten liepen we over een modderig pad naar een boerderij toe. Omdat het zoveel heeft geregend moesten we erg oppassen om niet uit te glijden. Bij de boerderij kregen we allemaal verschillende soorten fruit en stapten we weer op de motorboot.

De derde stop was voor de lunch. Specialiteit van de Mekong Delta is Elephant Ear Fish. Omdat Laura dol is op vis durfde ze het wel aan. Tot het eten op tafel kwam. De rechtopstaande vis zag er heel eng uit! De bedoeling was dat het samen met sla in een loempia gevouwen werd. Gelukkig deden ze het 1 keer voor. Het was heerlijk! Na het eten mochten we met een Python op de foto, grappig om een keer gedaan te hebben.

De volgende stop was bij een locale markt waar ze etenswaar verkopen. Begon het buiten nog rustig met fruit, binnen werden dieren verkocht. De meeste leefden nog omdat ze zo vers mogelijk verkocht moeten worden. Dus vissen in een klein laagje water of spartelend op het droge, aan elkaar gebonden kikkers, slangen, aan elkaar gebonden kippen en eenden, echt alles wat je maar kan eten. Heel erg zielig!

Daarna was het tijd om door te varen naar onze slaapplek van vandaag. De mensen leven hier echt langs en op het water. We hadden dus genoeg te zien. Boten die van alles verkopen, paalwoningen, zwaaiende kindjes, mensen die zichzelf en hun kleren in de rivier wassen, maar ook mensen die hun behoefte erin doen, (of zoals onze gids zegt: they use river to go to happy room).

Na 3 uur varen kwamen we in Can Tho aan, waar ons hotel voor vannacht is. Het is een soort kleine badplaats waar alle jongeren langs het water hangen. Het water moet overigens niet veel hoger komen want dan stroomt het het stadje in. Volgens onze gids gaat dat de aankomende maanden wel gebeuren. Misschien eens tijd voor een goeie dijk?

We hebben even gegeten en een stukje over de boulevard gelopen en zijn nu weer in onze kamer. Die is echt heel mooi en modern voor Vietnamese begrippen!
Morgen komt de gids ons om 6 uur al halen! Het wordt steeds vroeger!

Groetjes Han en Laura

1. Han en Laura:
    17 september 2012
    De verhalen worden steeds langer we kijken er naar uit.
    hij verschijnt vaker dan het suffertje,zien jullie langs de oevers ook nog ijsvogels of is het water daar te troebel voor groetjes
  2. Ma van der Weijden:
    Han en Laura,
    Wat hebben jullie toch een prachtig en gevarieerd huwelijksreis(land) uitgezocht.
    Wij genieten van de verslagen met de foto"s.
    Wat zien en doen jullie toch veel in Vietnam.
    Laura, heb je die vis echt met ogen en al opgegeten? Jakkes!!!!!!
    Nog Plezierige dagen en alvast een goede terugreis :-( gewenst.
  3. Sytse en Sharon:
    Mooie verhalen!