Halong Bay

8 september 2012 - Hanoi, Vietnam

Goedemiddag,

Gisterenochtend werden we op half 8 opgehaald om naar Halong Bay te gaan. Dat opstaan viel niet mee omdat Han de hele nacht ziek was geweest, dus we niet echt veel geslapen hadden.

Ha Long City is 160 km van Hanoi en in het verkeer hier betekend dat 4 uur rijden. Vooraf hadden we bedacht dat het een mooie herkansing was om wat van het land te zien, we kregen allemaal een klein routekaartje met wat we onderweg konden zien, maar wij konden weer allebei onze ogen niet open houden...

Bij aankomst in Ha Long City gingen we met nog 11 andere mensen op een Jonk, een Jonk is een oude Chinese zeilboot, die gewoon op de motor vaart. We kregen de sleutels van onze kamer die eigenlijk veel mooier was dan we hadden verwacht. Een simpele kamer met 2-persoonsbed en een minibadkamer.

Daarna kregen we lunch. We kregen allemaal kleine gerechtjes en we moesten er dus toch aan geloven...Vietnamees eten! Gelukkig viel dat erg mee. Veel schelpdieren (wat Han iets minder vond) en weinig rijst (wat Laura heel onopvallend kon laten liggen).

Halong Bay is vorig jaar uitgeroepen tot 1 van de 7 natuurlijke wereldwonderen. Het is een gebied van 1553 km2 met een kleine 2000 kalkstenen eilanden. Volgens de legende zou een Chinese draak, die door de Jaden keizer gestuurd was om een invasie te voorkomen, grote hoeveelheden parels uitgespuwd hebben om eilanden en bergketens te vormen om de vijandelijke vloot te stoppen. De draak was zo blij dat ze gecreeerd was dat ze hier na de overwinning bleef rondhangen.

Na een paar indrukwekkende uurtjes varen, waarvan de 1e paar op het heerlijke zonneterras, stopte we bij 1 van de eilanden waar grotten in zijn. Na een flinke klim, eerst omhoog en toen weer naar beneden kwamen we in de grotten aan. Die waren erg mooi, maar het grappigste waren eigenlijk nog alle Chinese toeristen. Allemaal met dezelfde rooie t-shirts aan, uitgelaten alsof ze voor het eerst werden losgelaten. Toen wij van de boot afkwamen waren ze al naar ons aan het zwaaien en foto's aan het maken en daar zijn ze eigenlijk niet mee opgehouden.

Toen we de grotten uitkwamen begon het weer te regenen. Na weer een stukje varen stopten we bij een lagune. Daar kon onze boot niet in dus we moesten over op een roeiboot. Dat zagen we niet zo zitten in de stromende regen, dus dat gedeelte hebben we maar overgeslagen.

Daarna was het weer tijd om te eten, wat gelukkig weer erg meeviel! Na het eten was het eindelijk tijd voor het hoogtepunt van onze vakantie (volgens Han dan)...vissen. Een hoop visjes gezien, maar ze keken niet eens naar ons aas, dus helaas niets gevangen.

Na een heerlijk nachtje slapen moesten we vanmorgen om 7 uur ontbijten! Na weer een klein stukje varen stopte we bij een eilandje met een strandje en een uitkijkpunt. Aaangezien het nog steeds (of weer) regende hebben we het maar op pootje baden gehouden, het water was wel heel erg lekker warm. En daarna de uitkijktoren op. Wat een mooi uitzicht over de baai! Echt terecht 1 van de 7 wereldwonderen! En zo hadden wij vanmorgen voor half 9 er eigenlijk al een halve dag opzitten :)

Na een vroege lunch aan boord kwamen we weer in Halong City aan waar we weer werden opgehaald door een minibusje die ons naar hetzelfde hotel in Hanoi bracht. We hebben nu een andere kamer die dubbel zo mooi is als de vorige kamer en daar was eigenlijk al niets mis mee. We hebben ons eigen dakterras, nu maar hopen dat het voorlopig even droog bijft!

Vanavond hebben we dus nog 1 avondje in Hanoi en morgen vliegen we naar Hoi An. Jammer want het is echt een hele leuke stad en er is nog zoveel meer te zien, maar we zijn benieuwd naar de rest van Vietnam.

Groetjes Han en Laura

1. Lex en Danny:
    9 september 2012
    Hoi zus en zwanger,
    Mooie verhalen, wij zijn best jaloers!
    We keken de hele week al uit naar die foto van die vis met die piemel op zijn kop (de Phallostethus cuulong), hebben jullie hem niet gevangen! Net weer effe last van jullie jetlag zeker toen ie langs zwom.
    Veel plezier!